Jdi na obsah Jdi na menu
 


VZTAH KŘESŤANŮ K MUSLIMŮM

7. 2. 2023

 

13962527_1247988405212576_7183636366260241942_n.jpg

KŘESŤANÉ A MUSLIMOVÉ

Misionář : Jak křesťané přemýšlejí a mluví o islámu

Na světě je cca 1,5 mld. muslimů, každý pátý člověk. V misijním úsilí křesťanů se muslimové nejmíň  setkali s evangeliem. Křesť. misionáři jen ze 6% působí mezi muslimy. Asi 80% muslimů nemá přístup ke křesťanům, nemají, jak se s nimi potkat. V současnosti je v Evropě cca 44 mil.muslimů, v r. 2030 by v Evropě mělo být 58 mil. muslimů, v r. 2050 asi 20% Evropy mohou být muslimové. To už dnes platí o Marseilles, Rotterdamu a Malmö. V ČR je asi 30.000 muslimů. Pro křesťany je moudré se tím zabývat. Na této konferenci se budu zabývat otázkami:

1.      Jak my jako křesťané máme mluvit a přemýšlet o muslimech? (v této přednášce)

2.      Co máme dělat ve vztahu k muslimům? Jak je oslovit? (v další přednášce)

Když mluvím o muslimech, je třeba si dát čas na odpověď, kdo to je. Velmi pravděpodobně poznáte, jestli se jich bojíte nebo je milujete. Mediální zprávy utvářejí naše myšlení. Zvláště, pokud neznáme lidi, o kterých media hovoří. Naše kulturní prostředí spoluutváří naše přemýšlení. Jsme produktem naší kultury víc, než chceme. V NZ: jako následovníci Krista se naše mysl má obnovovat, jako to byla u Krista. Ř 12,2nepřizpůsobujte se tomuto světu, ale proměňuje se obnovou své mysli.

Když přemýšlíme nad postojem k islámu, příběh o uzdravení slepého z Jana 9 nám pomůže. Ježíš, nevidomý, učedníci, náboženští vůdci, rodiče slepého a sousedi. Všichni viděli, že slepý prohlédl. Ale nikdo (kromě Ježíše a učedníků) to, co viděl, nepovažoval za Boží skutek. Proto, že neměli dost duchovního rozlišení, že Bůh je při díle. Měli předsudky, svou kulturu.

Ježíšovi učedníci, kteří měli nejvíc chápat, o co jde, byli úplně slepí. Když viděli toho slepého, jejich první reakce nebyla soucit s jeho trápením. Ale jim to připomnělo teolog. téma, které chtěli prodebatovat. „Kdo zhřešil?“ Místo aby cítili soucit, udělali z něho předmět teol. diskuse. Jejich myšlení bylo utvářeno teol. trendy té doby. Tehdy bylo běžné předpokládat, že to byl následek hříchu. Dokonce byla taková představa, že ten hřích už mohl být od mateřského lůna.

Proč Bůh dopouští, že tolik muslimů přichází od Evropy? Někteří si myslí, že Bůh tak trestá Evropu.

Ani náboženští vůdci nerozeznali Boží čin. Místo radosti z uzdravení ho začali vyslýchat. Popírali, že došlo k zázraku. Nechtěli, aby Ježíš narušil jejich myšlení. Chtěli to vtěsnat do rigidních způsobů myšlení. Ježíš přece nemůže být poslaný od Boha, porušuje sobotu, uzdravuje, když se nemá pracovat. Někdo si myslí, že muslimové nepřicházejí proto, aby slyšeli evangelium od evropských křesťanských sousedů. Říkají: „Když nezastavíme muslimy u bran Evropy, tak nám vnutí svou kulturu. Muslimové převezmou důležité pozice v naší zemi.“

Sousedé taky nedokázali rozeznat, co Ježíš koná. Nezapadalo to do jejich poznání. Znali ho dobře, ale přesto řekli: Možná to není on, náš soused. Pokud to nezapadá do našich myšlení, tak to popřeme. „Sami vidíme to, co jsme připraveni vidět, co očekáváme, že uvidíme a dokonce to, co si přejeme vidět.“ (Ruth Barton)

Někteří křesťanští rodiče si nedovedou představit své dítě na misii v Pakistánu či jinde. Říkají: „V těchto zemích nejsou lidé otevření evangeliu, fundamentalisté zabíjejí.“ Podívejme se na rodiče slepého. Když se mají radovat, mají strach. Když vidí vidoucího syna, mají strach, že budou odmítnutí svou komunitou. Dnes: „Nemůžu se přátelit s muslimy a působit mezi nimi, moje kapacita patří do mého sboru. Nechci, aby moje děti byly ovlivněny muslimy.“

                Rozlišování a hledání Boží vůle

Jaký je Boží plán s přílivem muslimů do Evropy? Jaká je v tom role jednotlivých křesťanů? Jakou úlohu může hrát církev?

Jak křesťané vnímají muslimy? U Jana 9 jsou jen 2, kdo vědí, o co jde. Ježíš a slepý. Potřebujeme rozlišení vidět, co Bůh dělá v muslimském světě, v Evropě, abychom dokázali spolupracovat s Boží iniciativou. Je možné se na to dívat tak, že muslimové přicházejí sem, aby mohli slyšet evangelium. Ne, že oni si to myslí, ale Bůh si to tak myslí. Umíte si představit, že Bůh vás či vaše děti povolá do služby muslimům? Do čtvrti, kde žijí? Když se snažíme správně smýšlet o nich: jsou stejní lidé jako my, Bůh je miluje, jako nás. Že se jinak oblékají, to je nedělá méně lidmi. Drtivá většina nejsou teroristé.

Hodnota člověka u Boha. Po letech života v Pákistánu jsem se vrátil do Chicaga. Muslimové mě varovali, že v Chicagu jsou samí zločinci, viděli nějaké filmy z prostředí Chicaga. Pokud jako křesťané máme rádi muslimy, jako je miluje Kristus, pak úzkost taje. 1Janova: láska zahání strach.

Dva roky jsme bydleli v Kandaháru, kde bylo hlavní sídlo Tálibánu. Bůh nás poslal do epicentra. Bydleli jsme 5 bloků od šéfa Tálibánu Omara. Jeli jsme tam z ČR. Tady jsme pracovali s Afgánci, kteří tu byli od dob komunismu (studenti). Jednou jsem se procházel, Duch svatý ke mně mluvil: "Přestěhujte se do Kandaháru. Neodpověděl jsem, že to nejde. Když jsme před tím pracovali mezi muslimskými utečenci v SRN, tak jsem se modlil, kdy jsem vysvětloval, proč to nejde, jsem Američan, když tam jsou Sověti. Bůh mi řekl, že se máme přestěhovat do Afganistanu, že už úřední papíry jsou na cestě. Skutečně jsme dostali vízum do Afganistanu. Bydleli jsme ulici od sovětských okupačních úřadů. Později už jsem neříkal: Bože, to není možné. Ale zároveň říkám, že jsem se neradoval, bydlet vedle hlavního stanu Talibánu. Tálibán nevěděl, co se mnou mají dělat. Nebál jsem se jich z Boží milosti. Když člověk dává najevo lásku, odplavuje to strach. Když se na muslima díváte jako na bytost, za kterou zemřel Kristus, to odstraňuje strach. Oni mě měli plně v rukou, bez jejich povolení jsem vůbec nemohl vycestovat z města. Dvě věci, se kterými si nevěděli rady, měli zbraně, já ne, nebál jsem se a oni si s tím nevěděli rady. Když jsem s nimi jednal, myslel jsem na to, že ten člověk je v Božích očích nejdůležitější. Já ho mám milovat Kristovou láskou. Jak zabránit, abych vás měl rád? Muslimové neočekávají, že je budete mít rádi. Největší lidská potřeba je být milován a přijímán. Není to očekávané, ale když to prožijí, že je milujeme, jsou úžasní.

Problém vlastních projekcí do druhého člověka. Do muslimů promítáme to, co si myslíme, jak oni přemýšlejí. A oni dělají totéž. V myšlení muslimů: Kuvajťan je muslim, Saudské Arábie taky. Být Američan = křesťan. Když přemýšlíme o nich, je důležité vědět, jak oni smýšlejí. Pro mne nejdůležitější bylo, že jsem se stále ptal. Čemu přesně věříte. Proč tomu věříte? Když přijedu do Prahy a chce se nechat pozvat k vám, tak se ptáte, kde jsem v Praze, abyste mi dali instrukce, jak jet k vám.

Muslimové se mylně domnívají, že věříme, co my nevěříme. Někteří křesťané brzy dostávají do sporu s muslimy, myslí si, že muslimové slouží špatnému Bohu. Ale součástí islámu je, oni věří v jediného pravého Boha, Stvořitele. Oni si myslí, že věříme ve 3 Bohy: Otce, Syna a Marii. Nevědí, co si představit pod pojmem - Duch svatý. Jak vysvětlíte Trojici muslimovi? Tím, když budeme trvat na tom, že oni slouží špatnému Bohu, vznikne propast, která není nutná. Znám svědectví muslimů, kteří uvěřili v Krista a až dodnes jsem nepotkal ani jednoho, který by si myslel, že vyměnil Boha. Oni řeknou: "až teď rozumím, jaký je Bůh, kdo je Bůh". Teď skutečně vím, jaký je (tentýž) Bůh. Když chceme správně přemýšlet o muslimech, nestačí mít správné přesvědčení o Bohu, ale tvrdé srdce vůči muslimům. Přítel mnoho let strávil v Pákistánu. Jedno nedělní ráno mluvil o tom, jak máme milovat muslimy. Byl to vyznavačský sbor. Jeden přišel a řekl: jasně, souhlasím, že je máme milovat. Ale zároveň je třeba, abychom hodili atomovou bombu na Irán. Při jiné příležitosti jsme navštívili jiný sbor, já jsem byl překvapený, když pastor kázal nenávist vůči muslimům. V některých mešitách se setkáte s tím, že se tam podporuje nenávist vůči bezbožníkům na Západě. Ale tohle byl hluboce věřící pastor a kázal nenávist vůči muslimům. Já mám muslimské přátele, kteří pro mne nasadili život. Věděli, že jsem misionář a riskovali kvůli mně život. Tehdy jsem na tom shromáždění měl potíž se nerozzlobit na toho pastora. Po shromáždění jsem hovořil s pastorem: potkal ses někdy v životě s muslimem? Ne. Nešlo se s ním dorozumět. Mnoho let jsem působil v muslimském světě a vždy si uvědomuji, že kvůli složitému Izr.-palestin. konfliktu je nutné milovat židy jak muslimy. Jinak by to bylo v nepořádku. Úplně stejně máme milovat muslimy a židy. Aby odstranil strach, Bůh v nás pracuje. Osobně se seznamme s muslimy. Na univerzitách tady v ČR žijí.

Otázky k první přednášce:

Ot.: Muslimové žijící v muslimských zemích a v Evropě. Je v nich rozdíl?

Odp.: Špatně se asimilují, chrání svou kulturně nábož. identitu. Ale to co platí: být jim přáteli.

Ot.: Bůh islámu Allah a Bůh křesťanů. Jaký je rozdíl v chápání muslimů?

Odp.:  Bůh v islámu není tak plný lásky. I zjevení v islámu jej jiné. Islám: Bůh zjevuje ne sebe, ale svou vůli. Proč by měl milovat? V islámu je rozhodující atribut: moc, vliv. Je to tedy jiné pojetí Boha. Ale když v komunikaci s muslimem budete z toho vycházet, nedostanete se nikam. Nepřu se s nimi, kdo má toho pravého Boha. Je důležité, mluvit o Boží osobní lásce a jak to víme, že nás miluje. A nejvíc se dozví, když je budeš milovat. Když se v rozhovoru vedle sebe dají konfliktní témata Bible a koránu, to se mi nikdy neosvědčilo. Oni by to cítili jako útok na ně, ne jako teologickou debatu.

Mohamed přišel později (poslední prorok), proto nikdo nesmí být nadřazený jemu.

Ot.: Jaký důvod stvoření by měl Bůh, když ne lásku?

Odp.: Ten muslimský váš známý se zamyslí. V islámu se odmítá příliš osobní vztah mezi člověkem a Alláhem, u nich je chápání Alláha bližší člověku, než v křesťanství chápání svatého Boha.

Ot.: Jak se muslimové dívají na zlo?

Odp.: Je zajímavé, že na Západě je časté, proč Bůh nezabrání zlu. Muslimové to neřeší. Nikdy nesvalují utrpení na Boha (tj. Alláha). Oni různě intenzivně věří, že se děje vše podle B. vůle, ale nikdy muslim neproblematizuje Boží činy. Oni to vidí tak, že Bůh je autorem dobrého i zlého. Když já řeknu, že to tak nevidím, je to konfrontačně. Je možné se zabývat druhotnými otázkami, ale ne věčně. Klíčové je ovšem, jak je to s Kristem. Není moc možností na odpověď, kdo byl Ježíš.