Jdi na obsah Jdi na menu
 


CÍRKEV 3. 0 (II.)

23. 3. 2024
  • KULTURA
    • "V dobách změn učedníci zdědí zemi, zatímco učenci zjistí, že jsou výborně vybaveni pro svět, který již neexistuje"
      •  
    • Postmodernismus
      • Jako mýdlo ve vaně, které se snažíme vzít do ruky
      • Emocionální a kulturní reakce na modernismus
      • reakce jako frustrace na nenaplněné sliby modernismu, který selhal
      • Lidé toužící po vztazích
      • Je definován tím, proti čemu stojí, než o to čím je
      • Velká příležitost pro dobrou zprávu Božího království
      •  
    • Ani moderní, ani postmoderní církev
      • Církev je produktem modernismu
        • Lineární a logicky přístup k pravdě
        • Čím lepší vzdělání, tím lepší svět
        • Duchovnost jako program a model
        • Řešení problémů pomocí metody
        •  
      • Postmodernismus jako výzva pro církev
        • Nemusíme skoncovat s pravdou
        • Nelze vtěsnat Boží pravdu do přímočarých a logických systémů
        • Nechceme pravdu ve slovech, ale vtělenou do člověka,
        • jehož oči pláčou pro tento svět a jehož ruce se k němu vztahují
        • Vtělená pravda se žije v těle, tam, kde žiji já
        • Pravda nemá jen moc, ale oči, uši a ruce
        •  
      • Boží království
        • Není moderní, ani postmoderní, přesto může v obou epochách prosperovat
        • zjevuje Boží obraz a ohyzdnost hříchu
        • Je vždy protikulturní
        • Stojí v protikladu k hříšným hodnotám
        • Obnovuje Boží obraz uložený v každé osobě a kultuře
        •  
      • Evangelium království
        • - se nepřizpůsobuje kultuře, ale ji přesahuje a proměňuje zevnitř
        • Vytvořit mu pozici, kdy bude přitažlivé i nepřitažlivé zároveň
          • apeluje na skrytý Boží obraz v každém z nás
          • pro temné hodnoty hříchu v nás i v každé kultuře
        • Není mu třeba dodávat důležitost - je důležité samo o sobě a vždy bude
        • Dotknou se lidí a nabídnout mocnou alternativu k životu v otroctví hříchu
        •  
      • Křesťané
        • Uznat dobrý základ v lidech je lepším začátkem k rozhovoru
        • Bereme na vědomí Boží obraz v lidech, ale neschvalujeme odporné části kutury, ve které žijeme
        • Jsme dobrou zprávou pro lidi
        • Církev rostoucí ze zeminy kultury, má dobře reprezentovat hodnoty Božího obrazu, který lze v dané kultuře najít
        • Jsme kontrastem k satanským hodnotám, které tam lze také najít
        • Tím je naše poselství zároveň přitažlivé, tak nepřitažlivé
    • Měnící se hodnoty nadcházejícího světa
      • Postmodernismu porozumíme nejlépe prostřednictvím hodnot
      • Hodnoty vyjadřují to, co si lidé myslí a co je pro ně důležité
      • Hodnoty je nutné volit na úkor jiných hodnot
      • Hodnota představuje naše přesvědčení (volby, činnosti, slova...)
      • Změnit to, čemu dáváme přednost lze lehce
      • Ke změně hodnot je potřeba radikální transformace
    • Čeho si cení postmoderní kultura
      • Vztah místo poslání
        • Poslání je důležité, ale až na druhém místě za vztahy
        • Potřeba vzájemného poznání a trávení času
        • Pravda je relativní pro dnešního člověka, protože si cení vztahů s různorodými lidmi a nikoho nechce vyloučit
        • Autentičnost je vysoce ceněna
        • Člověk chce znát a být poznán
        • Poslání je chápáno jako dělání správných vecí, než naplňování konkrétního cíle
        • 95 % křesťanů uvěřilo skrze vztahy
        • Božím plánem je, aby se poselství Božího království šířilo skrze vztahy
        • Proč plánujeme především aktivity, abychom zasáhli ztracené,
        • než abychom využili přirozených vztahů, které nám Bůh dal
        • Než nabízet lákavé církevní programy, vyzbrojit a vyslat blízké křesťanské přátelé, aby měli větší vliv
        • Jde více o organizované náboženství, nebo o milujícího Boha a milující lidí?
        • Cestou k Ježíši byly vždy vztahy
      • Autentičnost místo dokonalosti
        • Je možné být dokonalý a při tom nebýt opravdový
        • Nedostatek autentičnosti je cítit na míli daleko
        • Příklad: "Chci být respektována"
        • Lidé touží po autentičnosti, ale co jim nabízí svět, je neuspokojí
        • Nejvyšší kompliment pro postmoderního člověka je slyšet, že je opravdový
        • Největší urážkou je snaha být někým, kým nejste
        • Pokrytectví je považováno za zločin rovnající se velezradě
        • Pokrytectví je kacířstvím postmoderního světa
        • Boží království má příležitost zazářit v temnotě falešné opravdovosti
        • Můžeme lidem ukázat novou realitu
        • Je dobré, že si lidé váží autentičnosti, protože je to blízké Božímu srdci
        • Satan je otcem lži
        • Ježíš je vtělená pravda, je opravdový
        • Potřebujeme lidem umožnit, aby se setkali s živým Ježíšem
        •  
      • Zkušenost místo pouček
        • MODER.: Znát a říkat správné věci - toho si lidé cenili
        • Dnešní kultura experimentuje
        • Lidé chtějí zakusit to, co je důležité
        • MODER.: Něčemu věřit, nějak se chovat, někam patřit
        • Dnes je jiný vzorec: Někam patřit, pak se nějak chovat, něčemu věřit
        • Napřed církev zakusit, pak s ní souhlasit
        • Společná zkušenost může být silným zážitkem
        • Touha lidí něco zakusit může být mocnější, než udržet si dobré zdraví
        • Lidé exparimentují se sexuálními zkušenostmi, okultismem, vychodním náboženstvím,
        • protože hledají opravdová duchovní setkání
        • Zakusit život naplno - extrémní sporty
        • MODER.: Křesťanství jako racionální systém, kde se nedoporučuje důvěřovat vlastním pocitům
        • Mnoho církví postrádá jakoukoli opravdovou zkušenost s duchovním životem, kvůli kterému Ježíš zemřel
        • Bůh víru bez zkušenosti zpochybňuje (Jak. 1, 21 - 27)
        • Vzít křesťanský život ven z učeben do ulic. kde bude Duch svatý demonstrovat svoji plnost
        • Své životy žít ve víru skutečného světa
        •  
      • Tajemství místo řešení
        • Najít mnoho odpovědi, neznamená najít řešení
        • Narazili jsme na hranice racionální vědecké metody, jak objevovat svět
        • Málo důvěry máme k institucím
        • Život připomíná spíše mozaiku, než časovou přímku a nelze jej vtěsnat do poučky
        • Postmoderní svět není posedlý řešeními
        • Tajemství je přitažlivější, než odpovědi
        • Budoucí zakladatelé sboru nebudou následovat jednotný vzorec zděděný po otcích
        • Budou umělci a hudebníky, kteří se nebudou bát nové věci vyzkoušet, a to i za cenu selhání
        • Nepohne nimi ani pozlátko úspěchu - požadované výsledky a měřitelné cíle
        • Nové formy církve nabídnou jiná dobrodružství celoživotním následováním Krista, než poučkový přístup
        • Zjednodušená řešení již dávno ztratila svou přesvědčivost
        • Boží království nabízí skutečný vztah s Bohem, který zakusil příkoří a trpí spolu s námi na naší cestě životem
        • Je to království, které má tajemství, paradox a poezii
        • Tajemství je oblíbený termín apoštola Pavla
          • ŘÍM. 16, 25 1. Kor. 2, 7 1. Kor. 4, 1 1. Kor. 15, 51
          • Ef. 1, 9 Ef. 3, 3 - 4 Ef. 5, 32 Ef. 6, 19 Kol. 1, 26 - 27
          • Kol. 2, 2 Kol. 4, 3 1. Tim. 3, 9 1. Tim. 3, 16
        • "Miluji Boží trojici, protože ji nikdy nemohu plně pochopit"
      • Rozmanitost místo uniformity
        • Moderní mysl oceňovala toleranci, ta ale postmodernímu světu nestačí
        • Postmodernismus potřebuje různorodost
        • Setkání jen pro bělochy a zvlášť pro cizince je více, než podezřelé
        • Postmodernismus očekává více, než toleranci - přijetí odlišnosti, ocenění krásy v různorodosti
        • Boží království je tím nejlepším místem, kde vidíme rozmanitost Božího stvoření,
        • což nemusí platit o našich sborech
        • Kniha Zjevení: Lidé všech národů, kmenů a jazyků
        • Takto bude vypadat i církev budoucnosti
        •  
      • Cesta místo cíle
        • Boží království bylo tradičně baleno jako dárek obdržený v jednom konkrétním momentu.
        • Bible popisuje proces
        • Jsme na cestě od slávy k slávě
        • Naše prezentace evangelia, ať je zaměřena více na cestu, než na cíl
        • Nezveme svět jen na cestu do nebe, ale také k životu v Božím království tady na zemi
        • Rozhodnutí pro Ježíše je důležité, jako proces, jak se mu stát podobným.
        • Vedoucí, kteří ještě nejsou zralí, ale dělají kroky kupředu, rostou
        • Jsme jako Titanic, který směřuje po liniii přímo na ledovec -
        • tvrdý fakt, že svět se změnil, a my na to nejsme připraveniDĚTI
  •  
    POSLÁNÍ CÍRKVE
    • Jezero a řeka.
      • Jezero je poklidné a téměř neměnné. Můžeme do něho vstoupit i vystoupit na stejném místě.
      • Řeka se neustále mění, přizpůsobuje a pohybuje. Má v sobě energii. Je schopna za delší dobu omlít dohladka i nejtvrdší kámen. Jakmile do ní vstoupíme, jsme unášeni proudem a není možné vystoupit na stejném místě. Vtahuje nás do větší hloubky. Je nebezpečná, strhává nás svým proudem a možná nás vezme na místa, kam jsme ani nechtěli. My jsme ti, kdo se zde přizpůsobují.
        • S Božím královstvím se to má stejně jako s řekou. Pohybuje se, je nezkrotným zdrojem energie, která může změnit své okolí a vzít lidi na nejkrásnější plavbu života. Existuje proud, kterému se všichni musíme poddat - Boží poslání tady na zemi.
      • Misie není pro církev jednou z možností, je příčinou existence. Život plyne z proudu Božího poslání, které nás posouvá kupředu. Pokud chcete mít v církvi silnévztahy a uzdravení, pusťte se společně do plnění Božího poslání.
      • Církev se nalézá v řece, protože poslání Ježíšova království je ve skutečnosti větší, než církev.
      • Připojit se k poslání, nejen připojit ho do seznamu úkolů, které máme.
      •  
    • Církev zaměřená na poslání
      • Bůh církev nevyslal. Bůh uskutečňuje svůj plán a církev je povolána, aby se k němu připojila.
      • "Missio Dei" vychází z Boží Trojice. Bůh Otec posílá Syna. Otec a Syn posílají Ducha Svatého. Otec, Syn a Duch posílají církev do celého světa.
      • Jaká církev zaměřena na poslání není? (hnutím obnovy, evangelizační, teorií o růstu církve, sociálním programem...)
      • Alan Hirsch
        • Teologie poslání se nespokojuje s pojetím misie, jako církevního programu.
        • Vztahuje se na celý život. Každý učedník se má stát vyslancem Božího království, který vnáší Boží poslání do každé oblasti života.
        • Všichni jsme misionáři poslaní da nekřesťanské kultury
    • Přijďte za námi versus pojďme ven
      • Rozdílný pohled
        • Nespočívá v organizaci, ale v uvolňování a proudění Božího království
        • Církev zaměřena na atraktivitu
          • Proud vchází dovnitř církve, kerá je omezena na geografickou lokalitu
          • Je jako jezero, které čeká, co mu přinesou přítoky
          • Vybuduje sbor, vedení a očekává, že jiní přijdou za ní
        • Církev zaměřena na poslání
          • Je stále v pohybu, prozkoumává kulturu, podněcuje lidí hledajícíty, kteří potřebují dobrou právu a reagují na ní
          • Je jako řeka, vždy teče kupředu
          • Církev nemá být usazená, ale poslaná (jedna, svatá, katolická, apoštolská...)
      • Opravdový hledač ztracených
        • Bůh hledá
        • Bůh se stal člověkem
        • Ježíš přišel vyhledat a zachránit ztracené
        • Očekává, že my se k němu připojíme a půjdeme hledat. Nebudeme očekávat, že oni přijdou za námi
        • Chceme - li zasáhnout svět pro Ježíše, musíme se naučit sedávat v místech, kde se hříšní lidé nacházejí
        • Nebudeme se snažit vybudovat přitažlivější církev, ale ukázat, jak je přitažlivý Ježíš
        • Čím víc se snažíme ohromit lidi vlastní sílou, bráníme jim poznat Ježíšovu sílu
        • Bůh se raději projevuje skrze slabé, než silné. Boží sláva je často zjevena úplně obyčejným způsobem (objetím milujícího člověka, úsměv otce, ramenem, ne kterém se můžeme vyplakat...)
        • Vzájemná láska se mocně podílí na přeměně tohoto světa
        • Ztraceni lidé nejsou zvědaví na nás, na naše sebelepší bohoslužby, ale na Ježíše
        • Lidé o Ježíši přemýšlejí, zaměstnává jejich pozornost
        • Chtějí být součástí něčeho, co je významné
        • Chtějí být součástí semknuté rodiny, kde členům na sobě záleží
        • V Ježíšově přítomností jsem viděl plakat zatvrzelé děti ulice, palestinští muslimové se vzdali všeho pro Krista, nájemní vrazi a gangsteři vydali svůj život Kristu
        • Není tak podstatné jaká je hudba, jak je vedeno shromáždění a jak mocné je kázání. Jen při osobním setkáním s Ježíšem prožíváme Boží moc
      • Příliš vysoké náklady
        • Peníze použity tak, aby skutečně naplnily potřeby lidí
        • To jak nakládáme s Božími penězi ukazuje, co je pro našeho Boha podstatné. Lidé to pozorují a dělají si o Bohu důležité závěry
        • Nejvíce utrácíme za sebe
        •  
      • Nefunguje to
        • Sbory nabízející úžasný program a hudbu, aby byly přitažlivé, přetahují křesťany s jiných sborů
        • Týká se to z velké částí těch, kteří již mají s vírou určité zkušenosti
        •  
      • Vyzbrojit versus zabavit
        • Moc k uskutečnění poslání v organické církví dostanou průměrní křesťané, nejen profesionálové
        • Všichni jsou kněžími, vyzbrojení do služby, všichni jsou posvěceni.
        • Každý může přinést Boží království na místo, které prahne po světle
        • Jednotliví vedoucí nekonají jednotlivé služby, ale připravují k tomu další křesťany. Evangelisté nejsou povoláni zasahovat ztracené, ale vyzbrojovat svaté, aby to dělali. Totéž učitelé...
        • To je revoluce živé církve. Až budou všichni pasivní křesťané vysypáni do světa jako sůl ze slánky. To teprve změní svět
        • Skutečně Ježíš přišel kvůli tomu, abych dělal právě toto? Nabídnout lidem skutečnou výzvu. Něco za co stojí položit svůj život.
        • Církev není náboženská událost jednou za týden, ale duchovní rodina, která jde za společným cílem. Lidé nepotřebují další inspirativní kázání, ale jeden druhého.
        • Máme málo dobrovolníků, protože od nich málo očekáváme
      • Vytrhnutí versus vtělení
        • Past církve zaměřena na přitahování lidí. Žijí v křesťanském ghetu a již neznají žádné nekřesťany
        • Extrakce
          • Nový křesťan přijde o příležitost dospět.
            • Chráníme ho a pečujeme o něj
            • Chráníme ho před prostředím, ve kterém by mohl chodit ve víře
            • Děláme z křesťanského života bezpečné, nenáročné, chudokrevné školení
            • Učíme podvolit se křesťanské kultuře, přesvědčení a vyhýbání se problémům
            • Umožnit jim vykročit ve víře v nepřátelském prostředí
            • Přeehnaně ochranitelští rodiče mohou mítškodlivý vliv na řivot svých tělesných i duchovních dětí.
          • K přátelům nově obráceného se nedostane evangelium
            • Když se obrátí dospělý člověk je to mimořádná příležitost
            • Nový křesťan má vztahy s nevěřícími, kteří jsou zvědaví na jeho novou volbu a cestu
            • Křesťanský životní styl vede k ochladnutí a pozdějšímu zániku vztahů
          • Církev ztrácí ve světě svůj význam
            • Církev se uzavřela světu a ztratila svůj význam pro společnost
            • Náš osobní vliv na lidí, které známe bude mít daleko větší význam, než jednorazové veřejné misijní akce
            • Nemusíme se za každou cenu vyhýbat světu, jak to bývá v církvi zvykem
          • Společnost je okradena o působení Božího království
            • Přerušení přirozených vztahů vede ke ztrátě vlivu na tento svět
            • Svět nás považuje za skupinu, která kritizuje a odsuzuje prostředí, z kterého má strach. Která si tvoří vlastní subkulturu.
            • Zástupci měst jsou vůči církví nepřátelští. Proč by měli mít o nás zájem? Co děláme tak významného, abychom změnili naší společnost? Chceme místní komunitu obrat o část jejich obyvatel, abychom je odřízli a připojili do naší subkultury.
            • Ježíš vždy přinášel místní komunitě dobro. Krmil je, uzdravoval, zastával se jich před hodnostáři.
            • Přišel, aby přinesl spravedlnost a soucit, ne výlučný, nadutý a nárokující si postoj.
            • Nevyděloval se a dokonce platil daně, i když nemusel.
    • Co je to církev
      • Církev se může stát probíhajícím programem. To na lidí nedělá žádný dojem.
      • Klademe si špatné otázky: "Jak můžeme naší církev udělat atraktivnější pro naše okolí"?
      • Lepší otázka: "Je vidět Ježíšovo jednání v tom, co děláme? (Kde v našem okolí vidíme změnu životů a společnosti skrze moc evangelia? Kde se dcery usmiřují se svými matkami? Kde jsou narkománi osvobozováni od svých závislosti?...)
      • Toto vede k poznání Ježíšovy přítomností a láskyplné péče o jejich životy. Když se setkají s Ježíšem, dostanou už tady na zemi závdavek Božího království, které je v nebi.
      • Církev jako přítomnost Ježíše mezi jeho lidem, který je povolaný jako duchovní rodina, naplňující Boží záměr tady na zemi
      • "Neboť tam, kde jsou dva, nebo tři v mém jménu, tam jsem uprostřed nich". Důležitým prvkem je jeho přítomnost. Měla by být nejdůležitějším a nejzřetelnějším aspektem, který na nás svět vidí.
      • Konáme službu pro Ježíše, nebo služba je konána Ježíšem? V tom je zásadní rozdíl
      •  
      • KRISTOLOGIE - určuje MISIOLOGII - určuje EKLESIOLOGII
      • Měli bychom "zasévat" Ježíše, aby on budoval svou církev.
      • Bible nám nepřikazuje zakládat sbory, ale přivádět Kristu učedníky.
      •  
  •  
    RŮST SBORŮ
    • Kristus v nás je naší nadějí slávy. (Kol. 1, 27)
    • Ježíš buduje svoji církev a je - li v každém z nás je semeno ohromné a spontánní expanze jeho království v nás všech
    • On své církví dává dary
    • Potřebujeme více důvěry v Krále a jeho vládu, než ve strategie
    • Zastavit multiplikační šíření Božího království je mnohem obtížnější, než samotné naplnění poslání.
    •  
      Desatero HZS (hnutí zakládající sbory)
      • Intenzívní modlitba
      • Hojné hlásání evangelia
      • Záměrné zakládání reprodukujících se sborů
      • Autorita Božího slova
      • Místní vedení
      • Laické vedení
      • Domácí společenství
      • Sbory zakládájící sbory
      • Rychlá reprodukce
      • Zdravé sbory
    • Sčítání a násobení sborů
      • Co je násobení?
        • Je víc, než sčítání
        • 2. Tim. 2, 2 - klíčový verš
        • Pavel - Timoteus - věrní lidé - další
        • Směrodatná je až 4. generace
      • Co není multiplikace?
        • Zakládání sborů bez vícegenerační reprodukce
        • Shromažďování a začleňování křesťanů z jiných sborů
        • Evangelizační kampaně a probuzenecká shromáždění
        • Centralizovaná instituce zaměřená na zakládání sborů
      •  
        Desatero podstatných principů spontánního multiplikačního hnutí
        • Je decentralizované
        • Samostatné reprodukující se jednotky
        • Minimální organizační struktura
        • Není závislé na vnějších zdrojích
        • Je podněcováno obyčejnými křesťany, kteří byli Bohem proměněni
        • Je založeno na vztazích, ne na instituci, nebo organizaci
        • Je charekteristické reprodukcí na všech úrovních zároveň
        • Začíná duchovně, pak přechází ke strategii
        • Evangelizuje skupiny, ne jednotlivce
        • Dotýká se sociálních sfér a kultury nejen jednotlivců
      • Z mikro na makro
        • Začíná to od jednoho proměněného člověka, který se setkal s Ježíšem, miluje ho a je ochoten pro něho zemřít
        • K reprodukci dochází na úrovní buněk, nikdy ne výše
        • Reprodukce zdravých učedníků - zdravých vedoucích - zdravých sborů - zdravého hnutí
    •  
      Past instituce
      • Zaměření na biblické priority
      • Vést, ne řídit
      • Ať jde o dobrovolníky, ne zaměstnance
      • Být akčí, ne bázliví
      • Zaměřit na misii, ne na peníze
      • Vedoucí jsou služebníci
      • Jde o Ježíšovu přítomnost, ne o programy, strategie, pravidla
      • Zůstat na okraji, ne v hlavním proudu události
      • Jde o násobení, ne sčítání
      • Udržet jednoduchou, povrchní strukturu
      •