CÍRKEV 3. 0 (II.)
23. 3. 2024
-
KULTURA
-
"V dobách změn učedníci zdědí zemi, zatímco učenci zjistí, že jsou výborně vybaveni pro svět, který již neexistuje"
-
-
Postmodernismus
-
Jako mýdlo ve vaně, které se snažíme vzít do ruky
-
Emocionální a kulturní reakce na modernismus
-
reakce jako frustrace na nenaplněné sliby modernismu, který selhal
-
Lidé toužící po vztazích
-
Je definován tím, proti čemu stojí, než o to čím je
-
Velká příležitost pro dobrou zprávu Božího království
-
-
-
Ani moderní, ani postmoderní církev
-
Církev je produktem modernismu
-
Lineární a logicky přístup k pravdě
-
Čím lepší vzdělání, tím lepší svět
-
Duchovnost jako program a model
-
Řešení problémů pomocí metody
-
-
-
Postmodernismus jako výzva pro církev
-
Nemusíme skoncovat s pravdou
-
Nelze vtěsnat Boží pravdu do přímočarých a logických systémů
-
Nechceme pravdu ve slovech, ale vtělenou do člověka,
-
jehož oči pláčou pro tento svět a jehož ruce se k němu vztahují
-
Vtělená pravda se žije v těle, tam, kde žiji já
-
Pravda nemá jen moc, ale oči, uši a ruce
-
-
-
Boží království
-
Není moderní, ani postmoderní, přesto může v obou epochách prosperovat
-
zjevuje Boží obraz a ohyzdnost hříchu
-
Je vždy protikulturní
-
Stojí v protikladu k hříšným hodnotám
-
Obnovuje Boží obraz uložený v každé osobě a kultuře
-
-
-
Evangelium království
-
- se nepřizpůsobuje kultuře, ale ji přesahuje a proměňuje zevnitř
-
Vytvořit mu pozici, kdy bude přitažlivé i nepřitažlivé zároveň
-
apeluje na skrytý Boží obraz v každém z nás
-
pro temné hodnoty hříchu v nás i v každé kultuře
-
-
Není mu třeba dodávat důležitost - je důležité samo o sobě a vždy bude
-
Dotknou se lidí a nabídnout mocnou alternativu k životu v otroctví hříchu
-
-
-
Křesťané
-
Uznat dobrý základ v lidech je lepším začátkem k rozhovoru
-
Bereme na vědomí Boží obraz v lidech, ale neschvalujeme odporné části kutury, ve které žijeme
-
Jsme dobrou zprávou pro lidi
-
Církev rostoucí ze zeminy kultury, má dobře reprezentovat hodnoty Božího obrazu, který lze v dané kultuře najít
-
Jsme kontrastem k satanským hodnotám, které tam lze také najít
-
Tím je naše poselství zároveň přitažlivé, tak nepřitažlivé
-
-
-
Měnící se hodnoty nadcházejícího světa
-
Postmodernismu porozumíme nejlépe prostřednictvím hodnot
-
Hodnoty vyjadřují to, co si lidé myslí a co je pro ně důležité
-
Hodnoty je nutné volit na úkor jiných hodnot
-
Hodnota představuje naše přesvědčení (volby, činnosti, slova...)
-
Změnit to, čemu dáváme přednost lze lehce
-
Ke změně hodnot je potřeba radikální transformace
-
-
Čeho si cení postmoderní kultura
-
Vztah místo poslání
-
Poslání je důležité, ale až na druhém místě za vztahy
-
Potřeba vzájemného poznání a trávení času
-
Pravda je relativní pro dnešního člověka, protože si cení vztahů s různorodými lidmi a nikoho nechce vyloučit
-
Autentičnost je vysoce ceněna
-
Člověk chce znát a být poznán
-
Poslání je chápáno jako dělání správných vecí, než naplňování konkrétního cíle
-
95 % křesťanů uvěřilo skrze vztahy
-
Božím plánem je, aby se poselství Božího království šířilo skrze vztahy
-
Proč plánujeme především aktivity, abychom zasáhli ztracené,
-
než abychom využili přirozených vztahů, které nám Bůh dal
-
Než nabízet lákavé církevní programy, vyzbrojit a vyslat blízké křesťanské přátelé, aby měli větší vliv
-
Jde více o organizované náboženství, nebo o milujícího Boha a milující lidí?
-
Cestou k Ježíši byly vždy vztahy
-
-
Autentičnost místo dokonalosti
-
Je možné být dokonalý a při tom nebýt opravdový
-
Nedostatek autentičnosti je cítit na míli daleko
-
Příklad: "Chci být respektována"
-
Lidé touží po autentičnosti, ale co jim nabízí svět, je neuspokojí
-
Nejvyšší kompliment pro postmoderního člověka je slyšet, že je opravdový
-
Největší urážkou je snaha být někým, kým nejste
-
Pokrytectví je považováno za zločin rovnající se velezradě
-
Pokrytectví je kacířstvím postmoderního světa
-
Boží království má příležitost zazářit v temnotě falešné opravdovosti
-
Můžeme lidem ukázat novou realitu
-
Je dobré, že si lidé váží autentičnosti, protože je to blízké Božímu srdci
-
Satan je otcem lži
-
Ježíš je vtělená pravda, je opravdový
-
Potřebujeme lidem umožnit, aby se setkali s živým Ježíšem
-
-
-
Zkušenost místo pouček
-
MODER.: Znát a říkat správné věci - toho si lidé cenili
-
Dnešní kultura experimentuje
-
Lidé chtějí zakusit to, co je důležité
-
MODER.: Něčemu věřit, nějak se chovat, někam patřit
-
Dnes je jiný vzorec: Někam patřit, pak se nějak chovat, něčemu věřit
-
Napřed církev zakusit, pak s ní souhlasit
-
Společná zkušenost může být silným zážitkem
-
Touha lidí něco zakusit může být mocnější, než udržet si dobré zdraví
-
Lidé exparimentují se sexuálními zkušenostmi, okultismem, vychodním náboženstvím,
-
protože hledají opravdová duchovní setkání
-
Zakusit život naplno - extrémní sporty
-
MODER.: Křesťanství jako racionální systém, kde se nedoporučuje důvěřovat vlastním pocitům
-
Mnoho církví postrádá jakoukoli opravdovou zkušenost s duchovním životem, kvůli kterému Ježíš zemřel
-
Bůh víru bez zkušenosti zpochybňuje (Jak. 1, 21 - 27)
-
Vzít křesťanský život ven z učeben do ulic. kde bude Duch svatý demonstrovat svoji plnost
-
Své životy žít ve víru skutečného světa
-
-
-
Tajemství místo řešení
-
Najít mnoho odpovědi, neznamená najít řešení
-
Narazili jsme na hranice racionální vědecké metody, jak objevovat svět
-
Málo důvěry máme k institucím
-
Život připomíná spíše mozaiku, než časovou přímku a nelze jej vtěsnat do poučky
-
Postmoderní svět není posedlý řešeními
-
Tajemství je přitažlivější, než odpovědi
-
Budoucí zakladatelé sboru nebudou následovat jednotný vzorec zděděný po otcích
-
Budou umělci a hudebníky, kteří se nebudou bát nové věci vyzkoušet, a to i za cenu selhání
-
Nepohne nimi ani pozlátko úspěchu - požadované výsledky a měřitelné cíle
-
Nové formy církve nabídnou jiná dobrodružství celoživotním následováním Krista, než poučkový přístup
-
Zjednodušená řešení již dávno ztratila svou přesvědčivost
-
Boží království nabízí skutečný vztah s Bohem, který zakusil příkoří a trpí spolu s námi na naší cestě životem
-
Je to království, které má tajemství, paradox a poezii
-
Tajemství je oblíbený termín apoštola Pavla
-
ŘÍM. 16, 25 1. Kor. 2, 7 1. Kor. 4, 1 1. Kor. 15, 51
-
Ef. 1, 9 Ef. 3, 3 - 4 Ef. 5, 32 Ef. 6, 19 Kol. 1, 26 - 27
-
Kol. 2, 2 Kol. 4, 3 1. Tim. 3, 9 1. Tim. 3, 16
-
-
"Miluji Boží trojici, protože ji nikdy nemohu plně pochopit"
-
-
Rozmanitost místo uniformity
-
Moderní mysl oceňovala toleranci, ta ale postmodernímu světu nestačí
-
Postmodernismus potřebuje různorodost
-
Setkání jen pro bělochy a zvlášť pro cizince je více, než podezřelé
-
Postmodernismus očekává více, než toleranci - přijetí odlišnosti, ocenění krásy v různorodosti
-
Boží království je tím nejlepším místem, kde vidíme rozmanitost Božího stvoření,
-
což nemusí platit o našich sborech
-
Kniha Zjevení: Lidé všech národů, kmenů a jazyků
-
Takto bude vypadat i církev budoucnosti
-
-
-
Cesta místo cíle
-
Boží království bylo tradičně baleno jako dárek obdržený v jednom konkrétním momentu.
-
Bible popisuje proces
-
Jsme na cestě od slávy k slávě
-
Naše prezentace evangelia, ať je zaměřena více na cestu, než na cíl
-
Nezveme svět jen na cestu do nebe, ale také k životu v Božím království tady na zemi
-
Rozhodnutí pro Ježíše je důležité, jako proces, jak se mu stát podobným.
-
Vedoucí, kteří ještě nejsou zralí, ale dělají kroky kupředu, rostou
-
Jsme jako Titanic, který směřuje po liniii přímo na ledovec -
-
tvrdý fakt, že svět se změnil, a my na to nejsme připraveniDĚTI
-
-
-
-
POSLÁNÍ CÍRKVE
-
Jezero a řeka.
-
Jezero je poklidné a téměř neměnné. Můžeme do něho vstoupit i vystoupit na stejném místě.
-
Řeka se neustále mění, přizpůsobuje a pohybuje. Má v sobě energii. Je schopna za delší dobu omlít dohladka i nejtvrdší kámen. Jakmile do ní vstoupíme, jsme unášeni proudem a není možné vystoupit na stejném místě. Vtahuje nás do větší hloubky. Je nebezpečná, strhává nás svým proudem a možná nás vezme na místa, kam jsme ani nechtěli. My jsme ti, kdo se zde přizpůsobují.
-
-
S Božím královstvím se to má stejně jako s řekou. Pohybuje se, je nezkrotným zdrojem energie, která může změnit své okolí a vzít lidi na nejkrásnější plavbu života. Existuje proud, kterému se všichni musíme poddat - Boží poslání tady na zemi.
-
-
Misie není pro církev jednou z možností, je příčinou existence. Život plyne z proudu Božího poslání, které nás posouvá kupředu. Pokud chcete mít v církvi silnévztahy a uzdravení, pusťte se společně do plnění Božího poslání.
-
Církev se nalézá v řece, protože poslání Ježíšova království je ve skutečnosti větší, než církev.
-
Připojit se k poslání, nejen připojit ho do seznamu úkolů, které máme.
-
-
-
Církev zaměřená na poslání
-
Bůh církev nevyslal. Bůh uskutečňuje svůj plán a církev je povolána, aby se k němu připojila.
-
"Missio Dei" vychází z Boží Trojice. Bůh Otec posílá Syna. Otec a Syn posílají Ducha Svatého. Otec, Syn a Duch posílají církev do celého světa.
-
Jaká církev zaměřena na poslání není? (hnutím obnovy, evangelizační, teorií o růstu církve, sociálním programem...)
-
Alan Hirsch
-
Teologie poslání se nespokojuje s pojetím misie, jako církevního programu.
-
Vztahuje se na celý život. Každý učedník se má stát vyslancem Božího království, který vnáší Boží poslání do každé oblasti života.
-
Všichni jsme misionáři poslaní da nekřesťanské kultury
-
-
-
Přijďte za námi versus pojďme ven
-
Rozdílný pohled
-
Nespočívá v organizaci, ale v uvolňování a proudění Božího království
-
Církev zaměřena na atraktivitu
-
Proud vchází dovnitř církve, kerá je omezena na geografickou lokalitu
-
Je jako jezero, které čeká, co mu přinesou přítoky
-
Vybuduje sbor, vedení a očekává, že jiní přijdou za ní
-
-
Církev zaměřena na poslání
-
Je stále v pohybu, prozkoumává kulturu, podněcuje lidí hledajícíty, kteří potřebují dobrou právu a reagují na ní
-
Je jako řeka, vždy teče kupředu
-
Církev nemá být usazená, ale poslaná (jedna, svatá, katolická, apoštolská...)
-
-
-
Opravdový hledač ztracených
-
Bůh hledá
-
Bůh se stal člověkem
-
Ježíš přišel vyhledat a zachránit ztracené
-
Očekává, že my se k němu připojíme a půjdeme hledat. Nebudeme očekávat, že oni přijdou za námi
-
Chceme - li zasáhnout svět pro Ježíše, musíme se naučit sedávat v místech, kde se hříšní lidé nacházejí
-
Nebudeme se snažit vybudovat přitažlivější církev, ale ukázat, jak je přitažlivý Ježíš
-
Čím víc se snažíme ohromit lidi vlastní sílou, bráníme jim poznat Ježíšovu sílu
-
Bůh se raději projevuje skrze slabé, než silné. Boží sláva je často zjevena úplně obyčejným způsobem (objetím milujícího člověka, úsměv otce, ramenem, ne kterém se můžeme vyplakat...)
-
Vzájemná láska se mocně podílí na přeměně tohoto světa
-
Ztraceni lidé nejsou zvědaví na nás, na naše sebelepší bohoslužby, ale na Ježíše
-
Lidé o Ježíši přemýšlejí, zaměstnává jejich pozornost
-
Chtějí být součástí něčeho, co je významné
-
Chtějí být součástí semknuté rodiny, kde členům na sobě záleží
-
V Ježíšově přítomností jsem viděl plakat zatvrzelé děti ulice, palestinští muslimové se vzdali všeho pro Krista, nájemní vrazi a gangsteři vydali svůj život Kristu
-
Není tak podstatné jaká je hudba, jak je vedeno shromáždění a jak mocné je kázání. Jen při osobním setkáním s Ježíšem prožíváme Boží moc
-
-
Příliš vysoké náklady
-
Peníze použity tak, aby skutečně naplnily potřeby lidí
-
To jak nakládáme s Božími penězi ukazuje, co je pro našeho Boha podstatné. Lidé to pozorují a dělají si o Bohu důležité závěry
-
Nejvíce utrácíme za sebe
-
-
-
Nefunguje to
-
Sbory nabízející úžasný program a hudbu, aby byly přitažlivé, přetahují křesťany s jiných sborů
-
Týká se to z velké částí těch, kteří již mají s vírou určité zkušenosti
-
-
-
Vyzbrojit versus zabavit
-
Moc k uskutečnění poslání v organické církví dostanou průměrní křesťané, nejen profesionálové
-
Všichni jsou kněžími, vyzbrojení do služby, všichni jsou posvěceni.
-
Každý může přinést Boží království na místo, které prahne po světle
-
Jednotliví vedoucí nekonají jednotlivé služby, ale připravují k tomu další křesťany. Evangelisté nejsou povoláni zasahovat ztracené, ale vyzbrojovat svaté, aby to dělali. Totéž učitelé...
-
To je revoluce živé církve. Až budou všichni pasivní křesťané vysypáni do světa jako sůl ze slánky. To teprve změní svět
-
Skutečně Ježíš přišel kvůli tomu, abych dělal právě toto? Nabídnout lidem skutečnou výzvu. Něco za co stojí položit svůj život.
-
Církev není náboženská událost jednou za týden, ale duchovní rodina, která jde za společným cílem. Lidé nepotřebují další inspirativní kázání, ale jeden druhého.
-
Máme málo dobrovolníků, protože od nich málo očekáváme
-
-
Vytrhnutí versus vtělení
-
Past církve zaměřena na přitahování lidí. Žijí v křesťanském ghetu a již neznají žádné nekřesťany
-
Extrakce
-
Nový křesťan přijde o příležitost dospět.
-
Chráníme ho a pečujeme o něj
-
Chráníme ho před prostředím, ve kterém by mohl chodit ve víře
-
Děláme z křesťanského života bezpečné, nenáročné, chudokrevné školení
-
Učíme podvolit se křesťanské kultuře, přesvědčení a vyhýbání se problémům
-
Umožnit jim vykročit ve víře v nepřátelském prostředí
-
Přeehnaně ochranitelští rodiče mohou mítškodlivý vliv na řivot svých tělesných i duchovních dětí.
-
-
K přátelům nově obráceného se nedostane evangelium
-
Když se obrátí dospělý člověk je to mimořádná příležitost
-
Nový křesťan má vztahy s nevěřícími, kteří jsou zvědaví na jeho novou volbu a cestu
-
Křesťanský životní styl vede k ochladnutí a pozdějšímu zániku vztahů
-
-
Církev ztrácí ve světě svůj význam
-
Církev se uzavřela světu a ztratila svůj význam pro společnost
-
Náš osobní vliv na lidí, které známe bude mít daleko větší význam, než jednorazové veřejné misijní akce
-
Nemusíme se za každou cenu vyhýbat světu, jak to bývá v církvi zvykem
-
-
Společnost je okradena o působení Božího království
-
Přerušení přirozených vztahů vede ke ztrátě vlivu na tento svět
-
Svět nás považuje za skupinu, která kritizuje a odsuzuje prostředí, z kterého má strach. Která si tvoří vlastní subkulturu.
-
Zástupci měst jsou vůči církví nepřátelští. Proč by měli mít o nás zájem? Co děláme tak významného, abychom změnili naší společnost? Chceme místní komunitu obrat o část jejich obyvatel, abychom je odřízli a připojili do naší subkultury.
-
Ježíš vždy přinášel místní komunitě dobro. Krmil je, uzdravoval, zastával se jich před hodnostáři.
-
Přišel, aby přinesl spravedlnost a soucit, ne výlučný, nadutý a nárokující si postoj.
-
Nevyděloval se a dokonce platil daně, i když nemusel.
-
-
-
-
-
Co je to církev
-
Církev se může stát probíhajícím programem. To na lidí nedělá žádný dojem.
-
Klademe si špatné otázky: "Jak můžeme naší církev udělat atraktivnější pro naše okolí"?
-
Lepší otázka: "Je vidět Ježíšovo jednání v tom, co děláme? (Kde v našem okolí vidíme změnu životů a společnosti skrze moc evangelia? Kde se dcery usmiřují se svými matkami? Kde jsou narkománi osvobozováni od svých závislosti?...)
-
Toto vede k poznání Ježíšovy přítomností a láskyplné péče o jejich životy. Když se setkají s Ježíšem, dostanou už tady na zemi závdavek Božího království, které je v nebi.
-
Církev jako přítomnost Ježíše mezi jeho lidem, který je povolaný jako duchovní rodina, naplňující Boží záměr tady na zemi
-
"Neboť tam, kde jsou dva, nebo tři v mém jménu, tam jsem uprostřed nich". Důležitým prvkem je jeho přítomnost. Měla by být nejdůležitějším a nejzřetelnějším aspektem, který na nás svět vidí.
-
Konáme službu pro Ježíše, nebo služba je konána Ježíšem? V tom je zásadní rozdíl
-
-
KRISTOLOGIE - určuje MISIOLOGII - určuje EKLESIOLOGII
-
Měli bychom "zasévat" Ježíše, aby on budoval svou církev.
-
Bible nám nepřikazuje zakládat sbory, ale přivádět Kristu učedníky.
-
-
-
-
RŮST SBORŮ
-
Kristus v nás je naší nadějí slávy. (Kol. 1, 27)
-
Ježíš buduje svoji církev a je - li v každém z nás je semeno ohromné a spontánní expanze jeho království v nás všech
-
On své církví dává dary
-
Potřebujeme více důvěry v Krále a jeho vládu, než ve strategie
-
Zastavit multiplikační šíření Božího království je mnohem obtížnější, než samotné naplnění poslání.
-
Desatero HZS (hnutí zakládající sbory)
-
Intenzívní modlitba
-
Hojné hlásání evangelia
-
Záměrné zakládání reprodukujících se sborů
-
Autorita Božího slova
-
Místní vedení
-
Laické vedení
-
Domácí společenství
-
Sbory zakládájící sbory
-
Rychlá reprodukce
-
Zdravé sbory
-
-
Sčítání a násobení sborů
-
Co je násobení?
-
Je víc, než sčítání
-
2. Tim. 2, 2 - klíčový verš
-
Pavel - Timoteus - věrní lidé - další
-
Směrodatná je až 4. generace
-
-
Co není multiplikace?
-
Zakládání sborů bez vícegenerační reprodukce
-
Shromažďování a začleňování křesťanů z jiných sborů
-
Evangelizační kampaně a probuzenecká shromáždění
-
Centralizovaná instituce zaměřená na zakládání sborů
-
-
Desatero podstatných principů spontánního multiplikačního hnutí
-
Je decentralizované
-
Samostatné reprodukující se jednotky
-
Minimální organizační struktura
-
Není závislé na vnějších zdrojích
-
Je podněcováno obyčejnými křesťany, kteří byli Bohem proměněni
-
Je založeno na vztazích, ne na instituci, nebo organizaci
-
Je charekteristické reprodukcí na všech úrovních zároveň
-
Začíná duchovně, pak přechází ke strategii
-
Evangelizuje skupiny, ne jednotlivce
-
Dotýká se sociálních sfér a kultury nejen jednotlivců
-
-
Z mikro na makro
-
Začíná to od jednoho proměněného člověka, který se setkal s Ježíšem, miluje ho a je ochoten pro něho zemřít
-
K reprodukci dochází na úrovní buněk, nikdy ne výše
-
Reprodukce zdravých učedníků - zdravých vedoucích - zdravých sborů - zdravého hnutí
-
-
-
Past instituce
-
Zaměření na biblické priority
-
Vést, ne řídit
-
Ať jde o dobrovolníky, ne zaměstnance
-
Být akčí, ne bázliví
-
Zaměřit na misii, ne na peníze
-
Vedoucí jsou služebníci
-
Jde o Ježíšovu přítomnost, ne o programy, strategie, pravidla
-
Zůstat na okraji, ne v hlavním proudu události
-
Jde o násobení, ne sčítání
-
Udržet jednoduchou, povrchní strukturu
-
-
-